Då partilidelsernas onda andar — såväl de religiösa som de politiska
— lössläpptes ur sina mörka gömslen och lägrade sig ibland människornas
barn, försvann all frid och säll-het i Israel, och många goda, gamla ting,
saker och seder vräktes i skräpvrån. Bland alla dessa, som så saklöst
offrades åt förgängelsen, kunna vi ock räkna de gammeldagliga hus-förhören
ute i bygderna. — Om nu dessa förhör ej kunna tillskrivas samma stora
betydelse som nutidens två kristendomstimmar i veckan, så hade de dock
den godheten med sig, att människorna i mångt och mycket närmade sig varandra
samt icke så sällan blevo uppgörelsestunder — något som vi av följande
skola finna — ifråga om tvistigheter och gjorda felsteg. Dessutom funno
sig ungdomarna — och de äldre med — föranlåtna att åtminstone en gång
om året grundligt repetera sina kristendomsstycken; en sak som säkerligen
var lika uppbygglig som våra dagars ändlösa svängom med bomans- och andra
flickor. Socknarna — åtminstone i vår omgivning — voro inkallade i s.
k. husförhörsrotar, och husförhören höllos i tur och ordning hos rotens
bönder en gång årligen, dit såväl unga som gamla skulle infinna sig och
av prästen förhöras i sina kristendomsstycken. Dessa dagar voro av samma
heliga och högstämda valör som jul, påsk och pingst. Efter förhören kvar-bjödos
samtliga rotens bönder med sina hustrur — ej ungdom och ogifta — till
gemensam middag med prästen. Därvid vankades mat och dryck i överflöd
— dock sällan sprit — precis som vid de så mycket omtalade och lovprisade
"brudmiddagarna". Före och efter maten lästes ej blott långa bordsböner;
även lämpliga psalmer sjöngos. Mer än annars gällde det vid dessa husförhör
att ha ren ull i säcken, ty prästen ansågs inemot lika allvetande som
Gud fader själv. Hade någon under året vanvördat sina föräldrar eller
herrar, brutit mot sabbatsbudet, varit hemfallen under svordomslasten
och guds namns missbruk, snattat eller levat okyskt etc, genast var prästen
till hands med en grundlig utredning av det bud, som gällde förseelserna
i fråga för de respektive syndarna. — Om nu detta berodde på prästens
allveten-het eller på människornas många fel och brott mot alla Guds bud,
lämna vi därhän. Ofta hände ock, att prästen på sina frågor understundom
fick rätt pikanta svar, såsom t. ex. då han frågade en yngling: "Vem har
stiftat äktenskapet?" och denna helt frankt svarade: "Girighet, avund
samt alla onda lustar och stämplingar efter andras välfångna egendom".
En resolut bondjänta nekade också en gång till att läsa upp sjätte budet,
emedan hon, som hon sade, "hittills hade bibehållit sitt fat i helgelse
och äro". — En liten godbit ur verkligheten kan ock här ha sin rätta plats
för att komma till heders och eftervärlden. Ola Hansson hade gått och
tjänat bonddräng tills han kommit ett gott stycke på andra sidan 50-talet.
Så kom han att ägna sin tanke åt en egen stuga på gamla dagar och Herrens
egna ord: "Det är inte gott att mannen är allena". Bonden åt vilken Ola
anförtrott sina tankar och i trettio år troget tjänat, var hederlig nog
att skänka åt sin gamle trotjänare en stubb-svedja uppe vid Björnåsen,
och så blev det ett väldigt brytande och bräckande bland stubbarna. Ett
litet krypin kom snart till synes, under vars tak Ola några år bortåt
delade ljuvt och lett med tre rara getter, dem han själv mjölkade och
pysslade om till deras fulla belåtenhet. Men gamla Lisa — Olas läskamrat
i Ljungbacken var nog inte att ägna en tanke åt förrän en liten hemtrevlig
stuga fått tak över sig, och det var just detta tak, som för Ola blev
så ödesdigert. Att Lisa i sin tur och ordning även hade ett gott öga till
Ola, förstod han nogsamt, ty på självaste Olsmässa-dagen hade hon förärat
honom ett par splitternya, gröna helgedagsvantar; men med taket på stugan
kom liksom en liten fnurra på tråden dem emellan, ty sen dess upplät hon
varken sin lilla stuga eller hjärtats dörr för honom. Sent en helgdagskväll
beslöt han dock sig för att göra en den allra sista "påknackning" hos
sin tillbedda. Kommen helt nära Ljungbacken upptäckte Ola några bygossar,
som sjöngo så, högstämt utanför Lisas fönster: Menar du, att jag int'
ä' lika go' fastän jag har stuli' ett näverlo*). Vet, jag är densamma,
som vill hålle mä framme och får sällan nog. Sången var ju så enkel och
ofarlig som trots någon sång, men ändå trängde den ända ned till stortån
på Ola, som av densamma nogsamt förstod, att den där ledsamma taktäckningshistorien
nu kommit i storklockan, samt att gossarna även hade vetskap om Lisas
avoghet gentemot honom; en sak som var lika svårsmält som husförhörs-dagen
och syndabekännelsen inför den kristna församlingen och — Lisa. De många
kvalfulla dagar, som Ola Hansson upplevde bland sina kära getter i väntan
på husförhörsdagen, kunna vi ju sak-löst hoppa över och i stället göra
en titt in i husförhörssalen, då Ola stod inför Pontius Pilatus. Ola Hansson
fick — mot all förmodan — till uppgift att läsa tredje budet med förklaring,
förbud och befallning och hade således alla utsikter att rädda sig undan
den förargliga "näverlo-historien", men han dabbade sig därvid så grundligt,
att han måste erkänna sig ha "läst på ett annat bud mycke mer". — Och
vilket bud är det? sporde prästen. — Det sjunde, svarade Ola helt öppen-hjärtligt.
— Men Ola. som snart skall börja stappla på graffsens brädd, fortfor prästen,
har väl aldrig gjort sig skyldig till snatteri? — ömsom, ömsom, blev svaret.
— Och hur skedde detta? frågade prästen vidare. — Genom otro, förtvivlan
och andra svåra synder och laster, upplyste Ola och fortfor: Si det va
på dä vise, att då jag skulle taka stuga mi, så räckte inte nävre alldeles
till, och näverlöpningen var slut för året — näverlöp-ningen varar endast
några veckor under högsommaren — och hade jag int fått tak på stuga te
vinters, så hade jag int kunna flytta; jag gick tell skogs och titte mej
omkring, och då, jag kom till Hankasomyran, fann jag ett näverio, som
jag tog. Men om jag får veta hocken som rådde omet, så skulle jag göra
ett rejelt dagsverke åt densamme, så jag kunne få frid och ro på graffsens
brädd, som prosten så vackert talte om. — Du har nog stule mer än nävern,
du, inföll gubben Jon Ersson, och slungade över ett par gröna vantar till
Ola; känner du igen dom där, som jag fann på bastelavan maran efter sen
du stulit mitt korn? — Ingen osanning, ingen osanning, svarade Ola i sin
häpenhet och drog upp ur fickan sina egna grönvantar, se här har jag mina,
men bocken som rår om dom där, är just ingen ann än Norraå Jonke; han
har också fått ett par åv Ljungback-Lisa, sedan hon gett mej på båten,
ha dom sagt. Norraå Jonke fann sig föranlåten att vidgå sitt brott, lovade
bot och bättring och full gott-görelse och fick igen sina vantar. Ola
gjorde även rätt för nävern, men Lisas kärlekssaga hade med detta fått
en obotlig knäck. — Jag dör hellre, sade hon, ogift som en hund, än jag
äktar en tjuv! Så var dåtidens kvinnas moral.
|