Glupen är - eller snarare var- en
plats milsvida långt inne i skogen alldeles vid gränsen mellan Ljustorp och
Indal. Den var avsöndrad från ett hemman i Öppom,
Ljustorp och blev avröjd vid mitten av 1800-talet Idag har skogen helt
återerövrat markerna. Vad som återstår är ett namn på kartan.
Men en gång var där liv och rörelse. Skogsbruket hade
kommit igång, ett vattendrivet sågverk i Glup-bäcken
hade startats och två gårdar hade byggts. Till dem hörde rätt stor areal
åkermark. Där bodde i den ena gården, redan långt före förra sekelskiftet,
Höglins. Till den andra kom efter några decennier Hallins. Båda var stora
familjer. Barnen växte upp till duktiga och skötsamma människor. En Hallinsättling i fjärde led blev en känd ishockeyspelare,
Lill-Strimma Svedberg.
Höglins hade fyra barn. Alla sökte sig ut när de vuxit
upp. Men ett av dem, Maria, återvände så småningom till Glupen,
1914, eller kanske något år tidigare. Man kan fråga sig, om Maria, "Glup-Maria", som hon kallats, kunde ana vilket oerhört
slitsamt och fattigt liv, som nu väntade henne.
Till en början såg det emellertid rätt ljust ut. En
man, som kallade sig Eriksson, kom till Glupen och flyttade
snart ihop med Maria. De blev fästfolk. Han skötte om jordbruket och lade ut en
del pengar. Förbindelsen varade drygt ett år. I slutet av denna tid, när han
återvände från arbete på annan ort, fann han att hans plats hade övertagits av
en ny man, Johan
Berggren. Det
blev omgående bråk mellan rivalerna. Det fortsatte med hotelser, som en dag
övergick i slagsmål och vapengny, vilket slutade med skottlossning. Berggren
fällde sin antagonist med ett hagelskott mitt i bröstet. Samma dag, ett par
timmar senare, alltså vid sex-tiden på eftermiddagen den 15 oktober 1915,
anmälde Berggren och Maria dråpet för länsmannen i Indal, som kontaktade
kollegan i Ljustorp. Denne infann sig i Glupen dagen
därpå. Efter en preliminär undersökning med förhör, bland annat av
grannfamiljen, skrevs protokoll. Detta samt anmälan skickades till K. B. i
Härnösand. Samtidigt begärdes medicinsk undersökning av den döde mannen, Jonas Olsson Sundberg, även kallad Eriksson.
Protokollet tar upp blodfläckar och ett kulhål -
vilket senare visade sig vara ett spikhål - inne i Marias stuga, en revolver,
en yxa och vidare kroppens läge och utrustning ett stycke framför stugubron. Berggren beskriver hur han försökt att värja
sitt liv mot Erikssons farliga anfall, men hans redogördelse är inte fullt
trovärdig. Resultatet blir att Berggren häktas.
Tidsbrist vid den första undersökningen föranleder en
andra och mer detaljerad sådan samt nya vittnesförhör. Detta äger rum den 3 och
24 november. Konstigt nog finner man inte längre några kulhål inne i stugan.
Berggrens version av det inträffade kommer i en ännu sämre dager och han
förblir häktad. Eriksson däremot omvittnades ha varit en arbetsvillig och
omtänksam person.
Ljustorps häradsrätt hade
under hösten fyra sammanträden i berört ärende. Det sista var den 18 december
1915.
När man studerar de mångordiga
och delvis svårlästa polis- och rättegångsprotokollen får man "en bestämd
känsla av att Berggren i sin beskrivning av dramats förlopp på olika sätt
försöker att "bädda" för en för honom gynnsam polisutredning och
därmed rädda sitt eget skinn.
Det gäller då först revolverskotten inne i stugan.
Berggren uppger tre skott som var ämnade för honom, men som missade och i
stället for i tak och väggar. Polisen kunde inte trots noggrann undersökning
finna några kulhål. Två privatpersoner, en av dem Marias bror, lyckades sent
omsider hitta ett kulhål med kula uppe i taket. Hur och när detta kommit till
är oklart. Vem av de två, Eriksson eller Berggren, innehade vid tillfället en
revolver? Kulhålet i taket kan förresten ha gjorts dagar eller veckor efter
dådet.
Så var det yxan. Berggren uppger att Eriksson hotat
med en yxa, som han hållit i vänster hand. (I den högra hade han ju en
revolver, säger Berggren.) Men Eriksson hade under tumultet skadat denna hand
och blödde kraftigt. Yxskaftet företer doGk inga som
helst blodspår. Så hopar sig frågorna. Efter slagsmålet tog sig Berggren ut och
fick med sig ett hagelgevär, som var laddat - och troligtvis också yxan, som
brukade förvaras i förstugan. En lång stund stod han sedan och väntade på att
Eriksson skulle komma ut. Varför rymde han då inte fältet utan i stället - med
kallt blod - sköt ihjäl Eriksson?
Länsman Rörström, åklagaren, torde ha förstått
sammanhanget, möjligen frånsett frågan om vems revolvern var, och pläderade för
en fällande dom. Domstolens ledamöter tog fasta på Erikssons tidigare uttalade
dödshot mot Berggren. Det fick väga tyngre än övriga argument, och till allmän
förundran frikändes Berggren och försattes på fri fot Olaus Petris domarregler
att hellre fria än fälla blev härigenom
Berggren till stor och troligen oväntad glädje.
Efter frigivningen återvände
Berggren till Glupen och Maria, och nu gällde det
försörjningen. Berggren fick arbete vid sågen så länge vår - och höstflödet i
bäcken varade. I övrigt fick det bli timmerhuggning. Skogsarbetet var slitsamt
och Berggren tröttnade. Så beslöt de att leva på jordbruket. Men Berggren var
ingen jordbrukare. De hade en eller ett par kor, några getter, får och höns.
Gödselhögen växte för varje år och kom aldrig åkrarna till godo. En generös
natur hjälpte dock till med försörjningen - fisk fanns i bäcken, bär i skogen.
De odlade lite potatis. Maria kunde någon gång leverera ägg och smör till
affärerna eller privatkunder.
Och så tyckte Berggren om jakt. I själva verket tycks
han ha varit en verklig Nimrod. Besökare berättar att Berggren vid behov kunde
ge sig ut i skogen och "på nolltid" återvända med ett par nyskjutna
tjädrar eller orrar. Älgkött saknades sällan i deras hushåll, och bland betande
djur i skogen hände en del mystiska försvinnanden - kalvar hade kommit bort.
Själwäxten gav hö fram till senhösten.
När snön kommit, var det tid att ge sig iväg med en dragskrinda in till byarna
i Ljustorp eller Indal. Bönderna var hyggliga och gav hötiggarna en väl packad
skrinda, helst med småhö - då fick de i mer. Så
tyckte de i alla fall. Det hade hunnit bli skymning eller rent av mörker, innan
de startade hemfärden. Som barn såg jag dem många gånger, när de kom stretande:
Berggren drog med ett rep och Maris sköt på. Det hände att de fick draghjälp
med sin skrinda av snälla bypojkar, särskilt i de smått alpina backarna i Öppom och vid Burberget, gamla vägen. Vid dåligt före kom
de kånkande med stora höbördor på ryggen.
Ibland styrde de kosan till Lagfors. Turerna dit genom
stora skogar och på obanade vägar var inte precis någon sinekur för äldre
människor. Djup snö och sträng köld var inte ovanligt. Klädseln verkade
torftig. Särskilt minns jag Marias långkjol, som nästan släpade i marken.
"Höbärgningen" i Indal var enahanda, Slit
och släp utan måtta. En av mina sagesman berättar om när Maria . - Berggren var
då inte längre med - efter ett besök i Micksäter sent en vinterkväll med en
stor höbörda på ryggen, böjd som en fällkniv, tog en
genväg över skogsbackarna för att söka sig hem till Glupen.
Till livets nödtorft hör bland annat kaffe, socker,
mjöl och kläder. Det sistnämnda kunde de få av givmilda människor, vilket man
vet hände ibland, men varifrån kom pengar till det övriga?
Folkpension fick de vänta på i många år. Marias
inkomster från ägg och smör var obetydliga. Understöd från fattigvården var det
aldrig tal om - de var ju till synes fullt friska och arbetsföra. Hur lågt
ligger gränsen för ens behov? Det tål att fundera på för sena tiders barn.
En höstdag i början av 30-talet stod jag inne på
Sjöströms affär i Mellberg. Medan jag väntade på min tur, kom en äldre man in.
Jag studerade honom litet i smyg. Han hade välpressade, randiga byxor, kavaj
och en tröja inunder, skjorta och slips. Han bar hatt och var slätrakad. Jag
minns honom mycket väl. På något sätt tyckte jag, att han verkade bekant. Men
när Svea, handlarfrun, sa "Jaha, Berggren, så var det er tur," så
klarnade minnet. Vad hade hänt med den ovårdade, skäggige, krumböjde slitvargen
Berggren, som jag sett så ofta? (Nu tydligen uppklädd av kommunen) Förklaringen
fick jag snart. Han hade tagit in på gammel-skolan,
Ljustorps dåvarande fattigstuga. Var han sjuk? Jag vet inte. Kan det ha varit
kärlkramp på gång?
Inte mindre förundrad blev jag ett par månader senare,
när jag nere på byvägen såg det välkända paret slita och släpa med sin
höskrinda som vanligt. Berggrens saknad efter Glupen
och Maria hade tydligen blivit honom för svår.
Något år därefter besökte jag och en kamrat,, under en
bärplockningstur, det värda paret i Glupen. De bodde
i en liten bagarstuga, samma stuga, som funnits med i dramat 1915. Den rymde
bara ett rum. Där fanns en järnspis, en bakugn, som de eldade upp när det var
riktigt kallt ute, en säng, ett träsäte, en stol och
ett bord. Miljön var minst sagt påver. Ändå undföll dem inte ett ord av
missnöje eller saknad. De tycktes förnöjsamma och tillfreds med livet och med
varandra. Det var det intryck vi fick.
EPILOG:
Litet senare kom en dag en skolkamrat skyndande uppför
backen till vårt hus. Han såg högst allvarlig ut när han kom in och talade om,
att nu hade Berggren dött.
- Nej, vad säger
du? sa min mamma. När hände det?
-1 natt. Man hittade honom i grubban nere i Skäljomsbäcken.
Han hade drunknat.
-
Så hemskt! Och hur skall det bli med Maria?
-
Jo, hon lever och ligger kvar i bäcken. -??
Efter en
kortslutning i "hjärnkontoret" tändes ett ljus, och vi hade fattat
galoppen.
Saken var den, att det denna
gång handlade om ett andpar, som höll till i bäcken
och som folkhumorn hade döpt efter Glupen-borna.
De "riktiga" Berggren och Maria stretade
ännu flera år med sin höskrinda tills åldern tog ut sin rätt och de fick lämna Glupen.
Johan Berggren (1858-1946). Dog på
Timrådalens sjukhem.
Maria Höglin (1874-1956). Avled på Sidsjöns
sjukhus efter en vistelse på Strandbo i Söråker.
Jomis Olsson-Sundberg även kallad Eriksson
(1847-1915). Kem från RödeLAlnö^öcken. Dräpt i Glupen 1915.
Glupen Ordet är gammalt och tillhör
runsvenskan, alltså från vikingatiden.
Det betyder gap, svalg, hål, vattensamling, djup
bergsklyfta.
Karl Anton Öberg